Dnia 12.11.2014 w siedzibie CKP w Siedlcach odbyło się szkolenie uczniów ZSP Nr 3 i pracowników CKP Siedlce w zakresie " Sprzęgła podwójne i skrzynie biegów typu DCT (2CT)" .
Szkolenie prowadził Pan Jerzy Horbaty pracownik SCHAEFFLER Group.
Na początku została zaprezentowana grupa kapitałowa SCAEFFLER Group , zasięg działania, rynki do których dedykowane są produkty, wytwarzane produkty w grupie oraz potencjał jakim dysponuje cała grupa na świecie.
SCAEFFLER Group jest udziałowcem strategicznym i właścicielem firm dostarczających rozwiązań konstrukcyjnych myśli technicznej i wyrobów dla przemysłu motoryzacyjnego. W skład grupy kapitałowej wchodzą między innymi następujące firmy znane na rynku motoryzacyjnym:
1. FAG
2. INA
3. LUK
Firma LUK zajmuje się projektowaniem , badaniami oraz wytwarzaniem między innymi skrzyń biegów DCT oraz sprzęgieł podwójnych.
W/w produkty LUK dostarczane są i montowane przez producentów takich jak:
1. Grupa Volkswagen (Audi, Volkswagen, Skoda, Seat)
2. Grupa Renault
3. Grupa Fiat
Sprzągła podwójne mogą być wykonane jako suche lub jako mokre.
Sprzęgło podwójne pozwala na łączenie zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów.
Tego rodzaju sprzęgła dedykowane są dla silników spalinowych o momencie obrotowym powyżej 250 Nm.
Sprzęgła te współpracują z 6-biegową i 7-biegową skrzynią biegów.
Skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem zbudowane są z dwóch niezależnych równoległych przekładni, które w pełni umożliwiają zautomatyzowaną zmianę biegów bez szarpnięć.
W tym układzie nie ma pedału sprzęgła, a zamiast tradycyjnej dźwigni zmiany biegów wbudowana jest dzwignia wybieraka z funkcją TIPTRONIC.
Każde ze sprzęgieł obsługuje jedną z przekładni, co pozwala na wzajemne sprzęganie, przygotowanie wyższego biegu oraz przełączanie na wyższy bieg , a przez to jazdę bez szarpnięć.
Przekładnie są tak zbudowane , że jedna z przekładni obsługuje biegi parzyste , a druga biegi nieparzyste. Zastosowanie dwóch niezależnych przekładni i sprzęgieł pozwala na przygotowanie wyższego biegu do użycia.
Zalety stosowania układu podwójnego sprzęgła i skrzyń biegów typu DCT:
1. komfort automatycznych skrzyń biegów i elastyczność manualnych skrzyń biegów
2. wysoki współczynnik sprawności
3. zmniejszenie i brak szarpnięć przy zmianie biegów
4. mniejsze zużycie paliwa
5. zmniejszenie emisji CO2
Opracował Krzysztof Koć
Dnia 27 października 2025 roku uczniowie klasy Ibk, pod opieką nauczyciela, uczestniczyli w edukacyjnej wycieczce na wystawę grzybów zorganizowaną przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Siedlcach.
W Centrum Kształcenia Branżowego w Siedlcach mieliśmy przyjemność gościć przedstawicieli firmy Mako Weld Sp. z o.o. – dynamicznie rozwijającego się przedsiębiorstwa z branży spawalniczo-ślusarskiej. Celem wizyty było zaproszenie naszych uczniów do odbycia praktyk zawodowych oraz podjęcia pracy po ukończeniu szkoły.
W tym dniu w wydarzeniu uczestniczyli również nauczyciele branży gastronomicznej, wspierając młodych adeptów sztuki kulinarnej.
Dzień Edukacji Narodowej to wyjątkowy moment w roku szkolnym, kiedy z wdzięcznością i uznaniem kierujemy słowa podziękowania do wszystkich nauczycieli i pracowników oświaty.